CITIRE ŞTIRE:
Vânzările de maşini noi în Moldova, în 2012: cine şi cât a vândut
21 Ianuarie 2013 - 12:50
Ilie Toma
Se zice că vânzările de automobile noi într-o ţară sau regiune sunt un indicator elocvent pentru bunăstarea populaţiei de acolo şi calitatea vieţii. Dacă e aşa, atunci în 2012 bunăstarea şi calitatea vieţii în Moldova au scăzut, întrucât şi vânzările de automobile noi au scăzut drastic, cu tocmai 21.7% faţă de anul 2011.
Pe parcursul întregului an 2012 moldovenii au cumpărat doar 4,562 automobile noi, faţă de 5,829 automobile în 2011. Au scăzut aproape toate segmentele, cu excepţia unora neînsemnate. Clasa automobilelor D premium (reprezentanţi Mercedes-Benz C-Class, BMW Seria 3, Audi A4, etc) a crescut cu 44.4% faţă de 2011, dar în valori absolute cifrele sunt extrem de modeste, această clasă cumulând pe parcursul a 12 luni vânzări de doar 39 de unităţi. A crescut şi segmentul vanurilor de familie cu 2.8%, însă, din nou, în valori absolute asta înseamnă doar o maşină în plus, de la 36 la 37 vanuri pe parcursul unui întreg an.
În schimb, scăderi drastice s-au înregistrat la clasa automobilelor ultra-compacte minus 60.7% faţă de 2011, până la un număr total de 33 unităţi. Mult mai dureroasă e scăderea cifrelor din clasa automobilelor compacte-medii (segment C), care s-au redus cu 35.2%, de la 871 unităţi în 2011 la 564 unităţi în 2012. Segmentul SUV-urilor, al doilea cel mai popular în Moldova, a scăzut de asemenea vertiginos, cu tocmai 31%. Dacă în 2011 moldovenii au cumpărat 1,516 SUV-uri, atunci în 2012 conaţionalii noştri au cumpărat doar 1,046 SUV-uri.
Un alt indicator îngrijorător, de această dată mai ales pentru economia ţării, este scăderea drastică a vânzărilor de automobile comerciale cu tocmai 48.7%. Scăderea vânzărilor de vehicule comerciale este asociată deseori cu pierderea încrederii companiilor în investiţii de viitor. Dacă în 2011 se cumpărau 390 de vehicule în acest segment, atunci anul 2012 a adus vânzări de doar 200 de unităţi.
Vânzările de maşini noi, pe mărci
Aruncând o privire pe rezultatele vânzărilor pe mărci, constatăm că Dacia a rămas marca cea mai populară în Moldova, cu 815 unităţi vândute (scădere -6.9%). Pe poziţia a 2-a se clasează Chevrolet, cu 506 unităţi vândute, în creştere cu 25.6% faţă de 2011. Podiumul este încheiat de Skoda, cu 475 unităţi vândute, în scădere cu 11.4%.
Pe locul 4 se situează Toyota, cu 388 de automobile comercializate în 12 luni ale anului 2012, urmată de Mercedes-Benz, cu 235 automobile.
Locul 6 îi revine lui Nissan, cu 199 de unităţi (-16.0%). Abia pe locul 7 vine şi Lada, ocupantă a locului 1 acum câţiva ani. În 2012 Lada a vândut 189 automobile, în scădere cu peste 45% faţă de 2011.
Pe poziţia 8 a topului urcă Volkswagen, cu 170 automobile vândute. Marca germană este urmată de Hyundai, cu 163 unităţi, şi Ford, cu 162 unităţi, care încheie top 10 al celor mai vândute mărci.
Moldova este o ţară a paradoxurilor şi contrastelor, fără îndoială. Printre mărcile cu cele mai mari creşteri în 2012 observăm două brand-uri cu politici de preţ diametral opuse. Chevrolet a crescut cu peste 25%, fapt oarecum firesc pentru condiţiile ţării noastre. Creşterea mărcii Porsche, de peste 35%, este, însă, de-a dreptul inexplicabilă din punct de vedere raţional. Nici în cifre absolute marca Porsche nu are rezultate slabe 88 de exemplare vândute în 12 luni. În Grecia, spre exemplu, din ianuarie până în august 2012 Porsche reuşise să vândă doar 24 de maşini... În România, ţară cu peste 20 milioane locuitori, s-au vândut în întreg anul 2012 doar 138 exemplare Porsche, deşi ritmul de creştere e identic cu cel din Moldova de 35%.
La capitolul exotisme mai găsim alte date interesante. Trei moldoveni şi-au cumpărat câte un Bentley în 2012, iar un altul un Maybach în luna iunie, chiar înainte de sfârşitul producţiei acestor maşini!
Vânzările de maşini noi, cele mai populare modele
Când vine vorba de modelele pe care le preferă moldovenii care cumpără un automobil nou, cifrele sunt şi mai interesante. Iată cum arată top 20 al celor mai populare modele din ţara noastră, cu numărul de unităţi vândute în 2012: 1. Dacia Logan 573 2. Chevrolet Avelo 394 3. Skoda Octavia 184 4. Lada 4x4 138 5. Skoda Superb 135 6. Dacia Duster 133 7. Nissan Qashqai 117 8. Skoda Yeti 79 9. Toyota Land Cruiser 200 78 10. Mercedes-Benz E-Class 70 11. Skoda Fabia 70 12. Kia Sportage 66 13. Porsche Cayenne 62 14. Mercedes-Benz M-Class 61 15. Toyota Corolla 59 16. Opel Astra 57 17. Toyota Camry 52 18. Dacia Logan MCV 52 19. Volkswagen Tiguan 48 20. BMW Seria 5 / Chevrolet Captiva 47 / 47
Cum stăm cu maşinile la mâna a doua?
În total, în Moldova au fost înmatriculate exact 25,000 de automobile pe parcursul anului 2012, dintre care doar 4,562 automobile au fost noi (cu ani de fabricaţie 2012 şi 2011), ceea ce înseamnă că doar 18.2% din maşinile înmatriculate în ţară au fost noi. Pentru comparaţie, în 2011 se importau în ţară 25,984 automobile, dintre care 5,829 erau noi (22.43%).
În total, pe parcursul anului 2012 în Moldova s-au înmatriculat 20,438 automobile la mâna a doua, dintre care 3,305 sunt automobile cu ani de fabricare între 2008 şi 2010, iar 16,387 sunt fabricate între 2005 şi 2007. Alte 328 de automobile au ani de fabricaţie între 2002 şi 2004 şi fost înmatriculate în luna ianuarie, majoritatea din ele fiind introduse în ţară în ultimele zile ale lui decembrie 2011. Doar alte 418 maşini cu vârste mai mari de 7 ani au fost înmatriculate pe parcursul anului în ţara noastră, în luna noiembrie fiind înmatriculate 34 automobile, iar în decembrie doar 12. Prin urmare, permisiunea autorităţilor de a importa automobilele mai vechi s-a dovedit a avea un impact real minim asupra importurilor şi implicit asupra acumulărilor banilor la buget...
Un lucru devine cert numărul moldovenilor care îşi permit achiziţia unei maşini noi este în scădere, dar şi numărul total de moldoveni care cumpără în general o maşină scade, iar asta înseamnă că bugetul obţine per total mai puţini bani din accizele vamale. În situaţia în care din ianuarie 2013 s-au dublat taxele în fondul rutier, iar condiţiile economice sunt deosebit de dificile, sunt puţine şanse ca situaţia să se îmbunătăţească semnificativ pe parcursul anului 2013, în contextul acutalei politici bugetar-fiscale a ţării.