VW renunţă la marea sa strategie de a miza doar pe modele electrice şi de a le pensiona pe cele cu combustie

17 Mai 2024, 12:23
Redacţia PiataAuto.md
Marea strategie a celor de la VW de a trece complet doar la modele electrice are parte de o anulare acum. După ce în 2019 fostul şef VW Herbert Diess anunţa 75 de modele electrice pentru grupul VW în următorii 10 ani, iar în 2021 tot el anunţa că propulsia electrică deja a învins şi sporea miza şi mai mult pentru modelele electrice, în acelaşi an fiind anunţate pensionări complete pentru VW Passat, Golf şi alte modele mai puţin populare, acum VW renunţă la aceste planuri grandioase şi anunţă că va vinde o perioadă mai mare maşini cu combustie. Iar pe lângă asta sunt anulate o mulţime de planuri importante ale companiei, precum cea de a avea o divizie proprie producătoare de baterii pentru maşini electrice sau de a construi o nouă fabrică ultra eficientă şi cu linii de asamblare aproape complet autonome în Germania, dedicată doar maşinilor electrice.
Astfel, după ce Mercedes a anunţat ieri renunţarea la dezvoltarea unei noi platforme pentru ca viitoarele modele de talie mare să poată fi complet electrice, VW se alătură producătorilor germani care repetă aceleaşi ezitări şi anulări de planuri strategice. VW a avut porniri relativ bune cu formarea unei întregi game de maşini electrice ID şi chiar îşi iritase concurenţii când anunţase că toţi producătorii de maşini de combustie ar trebui să aibă curajul său şi să avanseze la fel de repede spre maşini electrice, renunţând la cele clasice, chiar dacă asta ar părea dureros. Şeful VW de atunci spunea lucruri vizionare, despre faptul că producătorii tradiţionali trebuie să se reinventeze urgent, sau vor deveni irelevanţi şi vor dispărea.
Doar că această gamă ID de la VW a fost din nou plină de probleme şi eşecuri. Pe partea de soft, mai ales în primii ani, maşinile au fost un coşmar în multe regiuni ale lumii, cu bătăi de cap enorme. Bateriile acestor maşini sunt constant raportate că ar avea printre cele mai mari ritmuri de degradare. Iar divizia CARRIAD, care trebuia să asigure partea crucială de soft pentru toate modelele electrice ale grupului VW, s-a dovedit a fi o companie care livra produse cu carenţe de neiertat, depăşind constant termenii, fapt care a dus la întârzieri de aproximativ 2 ani în calendarul lansărilor de noi modele, precum Porsche Macan EV, şi la acţiuni lente în a corecta problemele de soft ale modelelor curente.
Pe fundalul unei concurenţe tot mai bune şi mai dinamice, în Europa vânzările de maşini electrice VW erau relativ bune, dar nu depăşeau Tesla, iar în alte părţi ale lumii, în special China, vânzările au înregistrat cifre infime, uneori de-a dreptul derizorii pentru ultimele modele.
În SUA, VW a trebuit să investească în producţia locală de maşini electrice, pentru a beneficia de subvenţii, ceea ce a scos din sarcina de producţie din Europa şi a dus la concedierea angajaţilor de la fabrica germană unde se asamblau mai multe modele. În acest context, când nici măcar acea fabrică nu poate funcţiona la parametrii săi maximi, e clar de ce VW a renunţat la planurile de a construit o nouă fabrică dedicată doar electricelor.
VW avea planuri de a investi 2 miliarde de euro într-o divizie proprie producătoare de baterii şi chiar era gata de parteneriate cu investitori externi, însă acum şi această parte a fost anulată.
De fapt, acum VW vinde atât de multe maşini cu motoare diesel şi benzină, încât e pe cale să depăşească limitele de emisie la nivelul UE şi e posibil să fie impus să plătească amenzi pentru excedentele admise. Oliver Blume, CEO-ul actual al VW, a cerut autorităţilor europene o permisiune de a nu fi sancţionat pentru aceste depăşiri.
Însă vânzările de VW-uri TDI înregistrează cifre bune preponderent în Europa. În SUA VW nu mai vinde diesel-uri deloc după scandalul Dieselgate, iar în China VW a pierdut poziţia de lider de piaţă şi se îndreaptă vertiginos spre poziţii şi mai inferioare. Acolo se pare că VW a înţeles că marca sa şi-a asociat o imagine prea negativă şi a început a investi în alte mărci locale, pentru a fi perceput drept o marcă autohtonă.
Aşadar, VW o mai fi având acum vânzări foarte bune cu combustie, dar problema e că în ultimii ani nici acolo n-au existat investiţii serioase şi noi platforme sau motoare, până şi noul Passat nefiind nimic altceva decât aceeaşi platformă şi aceleaşi motoare cu un nou design. Prin urmare, situaţia nu poate fi perpetuată la nesfârşit nici acolo, mai ales că în restul lumii vânzările VW cu combustie nu sunt la fel de bune. Iar renunţarea atât de drastică de acum la planurile sale de maşini electrice s-ar putea să dăuneze şi mai mult perspectivei de viitor a companiei. Producătorii germani par să fie mai tentaţi de ideea de a se debarasa de pierderile pe care le generează acum electrice, iar insuccesele înregistrate de modelele lor pe piaţă par să-i fi descurajat de la viziunea de viitor de lungă durată pe care o aveau mulţi dintre ei. Cum va arăta viitorul acestor producători într-un asemenea context — rămâne de văzut.
2
10,104
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!